Zin in een sigaret

Ik heb het zo gruwelijk druk gehad de laatste paar uur. Je houdt het niet voor mogelijk wat voor verschrikkelijke zin in een sigaret ik nu heb. Ik ben even weg om er ééntje op te steken.

Als mijn collega die woorden tegen vieren onverwacht op me afvuurt, wordt er een heel arsenaal overgebleven rookzenuwen bij me geactiveerd. Ik denk waarachtig dat ik nu ook héél erg veel zin in een peuk heb.

Natuurlijk wandel ik niet mee naar het rookhok maar leun ik achterover om te bedenken of het ineens werkelijk zo erg met me is gesteld. Op het moment dat ik klaar ben voor die denksessie, is de zin om te roken al weer over.

Na negen dagen zonder rookwaar begin ik subtiele veranderingen bij me op te merken.
Op het trottoir passeer ik af en toe al weer wat trage tachtigplussers. Beter ruiken stond in mijn top-10 van de voordelen van het stoppen met roken. Maar nu ik de hondendrollen op het grasveldje voor mijn huis zelfs met de ramen dicht weer kan ruiken, betwijfel ik of een beter functionerend reukorgaan écht zo’n feest is .

Ik heb vanmorgen eindelijk mijn persoonlijk fietsrecord huis-werk, dat dateerde van 8 juni 1975, met anderhalve minuut aangescherpt.
Weliswaar met windkracht 9 vol in de rug….. maar toch.

Ik zou er nog steeds wat voor over hebben om af en toe zo’n wit staafje in de mond te kunnen nemen om die gifdampen over mijn longen te kunnen jagen. Vraag me niet naar een logisch waarom. Vraag me ook niet waarom ik vanavond aan de bar met een pilsje in de hand mezelf wel tien keer tot de orde moest roepen. Ik wilde roken. Zo simpel als dat.

Maar ik heb het niet gedaan en zal het ook niet gaan doen. Ondanks alles voelt niet-roken beter dan die achterlijke verslaving die we “gezellig roken” of “roken tegen de stress” noemen.

Ik had eerder wijs moeten worden. Maar te laat is het nooit.
Ook voor Zwurrel niet.

3 gedachten over “Zin in een sigaret

Voeg uw reactie toe

  1. Beste Zwurrel,Wens je alle succes met stoppen en ik vind dat de kwaliteit van deze blog uitmuntend is en steun kan geven aan vele andere stoppers.Ga door!Groet van Rob v Wijk

  2. Beste zwurrelJe vraagt je af waarom je bij een pilsje plotseling trek krijgt in roken? Iedereen zal bevestigen dat er een verband is tussen drinken en roken; bij een biertje hoort nou eenmaal een sigaretje.wat niet veel mensen weten is dat het eigenlijk andersom is. Alcohol zorgt ervoor dat nicotine sneller door je lichaam wordt afgebroken, en je dus weer eerder trek krijgt. Dat is nog wel een gewoonte die moet slijten maar troost je, gewoontjes slijten nog sneller dan dat je ze aanleerd. veel plezier met het niet roken

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑