In zwaar weer

De zon was weliswaar in geen velden of wegen te bekennen maar dat de regen voornemens was om met bakken uit de hemel te vallen, kon ik absoluut nergens uit opmaken.
En dus fietste ik zónder regenpak om het ranke lijf op huis aan.

Toen ik halverwege voor een rood verkeerslicht stond te wachten – voor een groen zou tamelijk zinloos en tijdrovend geweest zijn – hoosde het binnen enkele seconden zo verschrikkelijk dat het aantrekken van mijn regenkleding gekkenwerk geweest zou zijn.
Ik wist dat er vijftig meter verderop redding te verwachten viel in de vorm van afdakjes in het winkelcentrum en daar vestigde ik mijn hoop maar op.

Eerst had rechts voorrang, toen het tegemoetkomend verkeer en tenslotte ook nog een riedel auto’s van links.
Het water in mijn schoenen kon ik al hóren en vóélen klotsen.

Toen het verkeerslicht op mijn favoriete kleur sprong en ik na een wereldrecord 50 meter uit stilstand eindelijk kon schuilen, hield het op met regenen en bekeek ik mijn outfit.
Nat, behoorlijk nat, om niet te zeggen drijfnat. Alles. Van mijn kraag tot aan mijn gewatteerde onderbroek.

Ik keek hoofdschuddend naar de hemel om mijn frustratie kenbaar te maken.
Toen zag ik de vier dapper wapperende vlaggen.
Elk met het AH-logo.

Aaahaaaa….dat was dus goed mis.

Van alle mogelijke winkels moest ik uitgerekend weer net hier gaan staan. Precies op de dag dat ik dan wel geen moord maar toch wel een forse overtreding voor een peuk zou willen plegen.

Als er iemand in de put zat, was ik het wel. Als er iemand zeven weken lang dag en nacht tegen die rookzin geknokt had. was ik het wel. Als er iemand recht had op een buil shag, was ik het wel.

Wat zou het een opluchting zijn. Ik één klap van dat zware gevoel af. Van het gevoel dat er zonder roken nu eenmaal geen ene mallemoer aan is. En af van al die emotionele momenten. En af van al die momenten dat ik niet meer wist hoe het met van alles verder moest. Die peuk zou dat gaan oplossen.
Of niet dan?
Zou ik niet gewoon over mijn nek gaan na die eerste haal van die ‘geweldige’ sigaret? Zou ik niet meteen weten dat die peuk helemaal niets zou oplossen? Zou ik niet gewoon voor Jan Lul staan met dat smerige monster in mijn hand?

Ik liep naar de ingang. En weer terug naar mijn fiets. En weer naar de ingang. En naar binnen.
“Time is on my side” schoot het door mijn hoofd. Ik draaide me om, liep naar buiten en terug naar mijn fiets.
Als ik drie dagen, een week of mischien zelfs een maand gestopt was geweest dan was het hier absoluut einde oefening geweest.

Maar ik heb al 51 dagen overleefd. 51 dagen heb ik al kunnen oefenen in het weerstaan van dit soort verzoekingen.
De tijd werkt in mijn voordeel.
Ik kan me losrukken.
Dat is winst maar het is niet genoeg.
 
Ik moet het kunnen laten gaan. De vraag is alleen wie me dát gaat leren.

8 gedachten over “In zwaar weer

Voeg uw reactie toe

  1. he zwurrelke

    Time ís on your side. Dat zal het altijd zijn. Geef het de tijd. Geef jezelf de tijd. Je bent het waard man.

    Nikietje

  2. Gewoon volhouden en doorbikkelen Zwurrel….. doe ik ook… bij mij zit er een AH aan de overkant die ook nog eens 's-avonds open is… je wilt niet weten hoevaak ik gedacht hebt: en nu ga ik een pakje halen…. waarom ik het niet deed? omdat ik ook nog steeds wacht op de dag waarop ik kan zeggen: goh…. ik heb de hele dag NIET aan roken gedacht! tot die tijd…. doorbikkelen 😉 We kunnen het Zwurrel!!

    Liefs, Yeehaa

  3. Zo Zwurrel, wéér een valkuil gepasseerd zonder kleerscheuren. Zie je wel dat je het kan?
    Wees trots op jezelf en accepteer dat je zonder peuken kunt, dat heb je nu wel bewezen. Waarom twijfel je daar nog steeds aan?

    Hou vol; volgende keer ga je nog maar 1 keer naar binnen en naar buiten, de keer erna ga je zelfs niet meer naar binnen.
    Recht zo die gaat!

  4. Je bent echt goed op weg Zwurrel, bijna 2 maanden niet gerookt. Je mag best wel trots zijn op jezelf en de gedachten aan het roken worden op den duur wel minder, maar waarom zo lang en moeizaam wachten op iets waar je nu al van kan genieten. Niet meer: verslaafd zijn, hoesten, paniek als 's avonds je shag op blijkt te zijn, ruim €1000,00 per jaar de lucht in blazen, buiten staan in wind en regen omdat ergens binnen niet gerookt mag worden minder kans op alle nare dingen die je van het roken kan krijgen enz. Wees blij dat dat allemaal niet meer hoeft Zwurrel en ga er vandaag nog van genieten dat jij niet meer rookt.

    Gr. Wim.

  5. Zwurrel ik begin toch te geloven dat je het dit keer echt gaat redden. Ik lees je stukjes op “Ik Stop” en ik heb het gevoel dat het dit keer anders is “JE GAAT HET REDDEN MAN”

    Groetjes Moosje .

  6. Ha Zwurrel.

    Dit is je toch maar mooi gelukt.
    Wees daar trots op. Nog beter, wees trots op jezelf want jij bent degene die de keus maakt om niet te roken hoor!!
    Jij alleen.
    En het is niet makkelijk, het is bikkelen maar het wordt ooit beter.
    Niet teveel vechten, onderga het, kost anders erg veel energie.

    Ik ben er van overtuigd dat je het kunt Zwurrel.
    Ik ben supertrots op je.

    Gr.Angelika

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑